Index · · Forum (søg) · Blogs · Artikler · IRC · Billeder · Video · HWP · Spiki Thu, 6 Feb 2025 19:48 
 Seneste indlæg: [Andet] Ny Stationær - [16c]UdgaardsLoke (d. 27 April 2023)
Reklamer
Post Danmark er stadig det mest pålidelige
Forum: Andet
#1 - ALJ - Sunday 15-08-2004 kl. 20:00
ALJHey. Nu er det jo ikke fordi jeg har overfyldt disse sider før, men denne historie er næsten så tragisk-komisk at den næsten lige skulle med... På det sidste har jeg jo været væk (well, fra internettet i hvert fald) i en del tid efterhånden og der er da en meget sjov lille historie knyttet til, som da lige skulle fortælles videre... Onkel Axel fortæller:

Jeg skulle på ferie til min mors sommerhus for et par uger, dvs. ingen Internet og kun min mobil som kontakt til verden. Efter et par dage prøver jeg at ringe hjem, men kommer istedet i kontakt med en meget elektronisk stemme fra TDC, der med ca. 8 ord i minuttet forklarer, at der er tekniske problemer med vores hjemme-telefon, samt en henvisning til min fars mobilnummer... Får ringet til min far, som virker lettere irriteret over et eller andet og jeg må da indrømme at jeg hurtigt fandt ud af hvad...

Et par dage efter jeg var taget afsted hjemmefra, var vores telefon og vores Internet pludseligt helt dødt begge dele. Min far ringer til TDC's support-linie, men finder ud af, at der kun er 24-timers service på vores telefonlinie. Hmm. Fair nok, der er nemlig 3-timers service på vores ADSL-linie (sådan noget erhvervs-fis), så min far ringer op via denne istedet. Efter et par timer får min far fat på en tekniker fra TDC og finder ud af, at 3-timers servicen gik ud på at man fik at vide af en tekniker, at der nok ville gå 2-3 uger, før de fik det repareret. Godt så. Teknikeren måtte indrømme, at det desværre drejede sig om HELE VORES VEJ, dvs. ca. 40 husstande, som var fysisk afbrudt fra nettet (dvs. intet internet, ingen telefon, ingen nødtelefoner, ingen tyverialarmer og ingen 112). Min far måtte jo så undrende spørge om, hvordan det dog kunne tage 2-3 uger, når det i grunden var ret alvorligt. Det viser sig, at fordi det er en fysisk fejl skal TDC til at grave, hvilket de ikke har tilladelse til fra kommunen. Teknikeren forsikrede dog min far om, at sådan en tilladelse højest tog et par uger at skaffe. Bureaukratiet længe leve.

Nu har vi i vores hus nemt nok ved at klare os i nødtilfælde, fordi vi har mobiltelefoner. Men store dele af vores vej er beboet af pensionister, som pludselig står uden deres telefon og også deres nødlinie, hvis de har sådan en. Hvis man tænker over det, burde det faktisk være temmeligt risikabelt at afskære disse fra en 20-30 pensionister i 2-3 UGER. Eneste mulighed de har for at kommunikere med omverdenen er via almindelig post. Post er sådan set udmærket, men hvis ens hus står i flammer, tror jeg ikke det gør den helt store forskel om vi har Europas hurtigste postvæsen.

For tiden laver jeg jo hjemmeside for en jeg kender. Hendes computer har fået et voldsomt virus-angreb og hun har lovet at sende en mail til mig, når hun har fået den igen og vi kan komme videre med arbejdet på hjemmesiden. Ikke den store ulykke dog, for heldigvis har vi I sommerhuset et Internettets krybespor (også kaldet "ISDN"), der i praksis kører med samme hastighed som et 56k-modem, da det kun kører på 1 linie. Langt om længe får jeg sneglet mig ind på min Hotmail. Her fandt jeg ud af at TDC enten har tekniske problemer (apropos), eller en meget særpræget form for humor. I det jeg trykker på "Inbox" mister computeren nemlig forbindelsen. Jeg prøver at kalde op igen, uden held. Nå, jeg venter til dagen efter, prøver så igen og finder til min store glæde ud af at der er forbindelse. Og at Hotmail har tekniske problemer, så man ikke kan logge ind. Microsoft har tilsyneladende også samme særprægede form for humor.

Nå, men her efter et par uger kommer jeg så hjem til vores kommunikationsfrie hus og finder til min store skuffelse ud af, at der stadig ikke er noget der virker. Lidt komisk har vi, efter vores telefon ikke har virket i en uges tid, modtaget et brev fra vores teleselskab Tele2 om, at der nok ville gå en uge eller to, før vores telefon ville virke igen. Wow, tak for det, nu har vi det meget bedre. Nå, Internet og telefon ude af spillet og ingen mulighed for at jeg kan arbejde videre med den hjemmeside jeg arbejder på. Så må man jo lave noget andet, så jeg tænkte at jeg da kunne aftale en dag at tage et spil pool, med en gammel gymnasiekammerat jeg ikke har set i et års tid. Heldigvis har jeg da stadig min mobil.

Troede jeg. I og med at jeg både har været væk fra Internet og fastnettelefonen, har jeg nemlig formået at bruge min mobil ekstra meget. For ca. 5 år siden, da jeg fik min mobil, bestemte min far at der skulle være en maksimumsbegrænsning på 200 kr. om måneden - til gengæld ville han så gerne betale mine regninger (hvilket han faktisk stadig gør :D). Nu har jeg tilsyneladende, for første gang overhovedet på 5 år, formået at ramme de 200 kr. på kun 2 uger, netop oveni alt det andet bøvl. "tilsynelande", for når jeg prøver at ringe ud får jeg en stemme der siger, at det ikke kan lade sig at gøre, enten fordi Sonofon endnu en gang har fejl i deres system (de formulerer det nu godt nok på en anden måde selv), eller måske fordi de ikke har modtaget betaling fra sidste regning, eller fordi jeg muligvis har ramt en maksimumsbegrænsing. Hmmm, lidt upræcist...

Men men men. Jeg kommer i tanker om, at jeg hos Sonofon har en gratis-service, hvor man gratis kan ringe til et nummer og få sine saldo-oplysninger oplæst af hende den lækre elektroniske boks i deres edb-system. Så kunne jeg jo passende ringe og høre, om den skulle ligge over de 200 kr., så jeg var sikker på at fejlen lå dér (har fået fejlen før, pga. tekniske problemer hos Sonofon). Sonofon har tilsyneladende desværre en konspiration med TDC og Microsoft om at have en særpræget form for humor, for de ikke bare lukker for at man kan bruge flere penge, men lukker også for at man kan bruge deres GRATIS-services, selvom det efter min bedste overbevisning er meget svært at tale sig fattig når det ikke koster noget (deraf "GRATIS", hvis nogen fra Sonofon skulle læse med). Hmmm, eneste håb er, at folk ringer til mig for tiden, så jeg har mulighed for at fortælle dem, hvorfor jeg ikke svarer på deres SMSer. Og så få lagt abonnementet om hurtigst muligt.

Hele situationen er på dette tidspunkt så åndssvag, at jeg rent faktisk bare sad spændt og ventede på hvad det næste ville blive. Mit bud var, at vores fjernvarme ville svigte, eller måske at TDC ville grave vores el-kabler over, når de skulle reparere telefonlinierne. Intet ville komme bag på mig mere, i hvert fald... Heldigvis dukkede der i dag en TDC-tekniker op, som forklarede at de nu var færdige med at reparere, hvilket heldigvis var rigtigt...

HEJ TDC, SONOFON OG MICROSOFT! VIL I KØBE EN SKI?!
#2 - [16c]UdgaardsLoke - Monday 16-08-2004 kl. 11:45
[16c]UdgaardsLoke:D
Du skal vaere logget ind og godkendt for at kunne skrive en kommentar
Reklamer
   Time: 0.072067022323608 seconds Brugere - Ny blog - Ny artikel - changelog